Amikor marketingről beszélünk általában két nagy osztályozási típust szoktak előhúzni a sapkából a szakértők. Az egyik az online marketing, a másik pedig az offline. Talán ez ma már egy kicsit meghaladott lehet, hisz minden kampánynak több lábon kell állnia: az egészen biztos, hogy offline ma már nem létezhet az online nélkül.
De induljunk egy kicsit messzebről és barátkozzunk meg először a hirdetés és marketing fogalmával. Rengeteg definíció található az interneten, ezért nehéz általánosan elfogadottról beszélni. Az viszont biztosan állítható, hogy a marketing:
- Üzleti, vállalati tevékenység: tehát mindig szervezetek, jellemzően vállalkozások és cégek űzik
- A vevők vagy felhasználók megszólítása a cél
- Az aktuális piaci igényekhez igazodik
- Általában eladni kíván valamilyen terméket vagy szolgálatatást, vagy ezeknek a megismertetése a célja a fogyasztók körében
Hogy mi tartozik bele, az már egy nagyon jó kérdés: része lehet az árazás, de akár még a termékfejlesztés bizonyos aspektusai is.
A reklámozást hagyományosan az offline térben űzték a cégek: hirdetéseket vásároltak nyomtatott sajtóban, nagy reklámtáblákat helyeztek el, esetleg buszokon és köztereken üzentek a vásárlók felé különböző promóciós anyagokkal. De az offline korban is nagyon gyorsan beütött az új idők szele és fokozatosan átterelődött a rádió-tv irányában, ma pedig elmondhatjuk, hogy az offline marketing is a digitalizáció útjára lépett.
Nem kérdés, hogy offline vagy online
Nem az a kérdés, hogy offline vagy online ma már, hanem arról beszélnek a cégek, hogy offline ÉS online. Ebből a szempontból az arányok viszont radikálisan eltolódtak. Néhány éve még 20-30 százalékot tett ki a cégek internetes marketing költése a teljes reklámtortából, idén pedig már bőven 50 százalék felett van ez a szám. Hatalmas változásokon ment át így a szakma.
Ahogy a marketing egyre jobban digitalizálódott, a cégeknek is rá kellett jönnie, hogy a két terület kéz a kézben jár: össze kell hangolni az online marketing stratégiát az offline-al és meg kell értenie a különböző szempontokat mindkét oldal képviselőinek.
Ez nem egy egyszerű feladat, különösen annak fényében, hogy mennyire más a két terület mentalitása:
- Az offline osok mindig a benyomásról, a lenyűgöző kreatívról és a vásárlók körében kialakított márkáról beszélnek
- Az online-osok ebből a szempontból sokkal kockábbak és mindig számokról, mérhetőségről, skálázásról és megtérülési rátákról gondolkodnak
Belátható, hogy mindkét területnek igaza van: az offline-t mérhetőbbé kell tenni, de az online-nak is tanulnia kell az offline-tól. A következő években ez egy nagyon érdekes összeérési folyamat lesz, aminek még az első lépéseinél járunk. Érdekes lesz látni, hogyan birkóznak meg ezzel a vállalatok és a marketing szakma képviselői.